Home

Ramasesem “dator” cu mai multe detalii despre Amsterdam si Olanda, in general. O tara cu multa clasa, foarte bine organizata, destul de relaxata mental… cel putin aparent. Stiu eu ce mocneste in spatele fetzelor blonde?!

oricum, e clar ca e o destinatie de turism cultural autentica. si destul de altfel, daca e sa ma intrebati pe mine.

Amsterdam: e un oras care imbina vechiul cu noul intr-o maniera fericita, in sensul ca partea noua este relativ izolata de orasul vechi, de Dam. Arhitectural vorbind, este o oarecare discrepanta, dar repet, putin daunatoare. Strazile partii vechi a orasului sunt pe cat de pitoresti, pe atat de aglomerate, la aproape orice ora din zi si noapte. Abunda de biciclisti, asa cum spun si ghidurile de specialitate, destul de agresivi. Dar asta e obiceiul locului si, prin urmare, farmecul orasului. Remarcam de la articolul anterior (Respectul pentru iarba) ca partea cu Red District si abundenta canabisului pe strazile din orasul vechi nu este nici pe departe reprezentativa pentru ceea ce inseamna Amsterdam. E doar o zona… altfel 🙂 Care oricum aduce mii de turisti pe zi.

Amsterdam-ul abunda si de muzee. De toate, pentru toti. De la Rijk (Rembrandt) si Van Gogh, pana la Madam Tussauds, cel al sexului si al torturii (a propos, cel al torturii e jenant… si ca oferta si ca pret: 7.5 euro de persoana… la Rembrandt si Van Gogh e 10!). Anyway, eu m-am intors far smarter! 🙂

Piata de flori… impresionanta! Probabil unui gradinar pasionat ii dau lacrimi de bucurie! La fel si varietatea restaurantelor. Mergeti la cele indoneziene… super arome!

Haga: adevarata capitala a Olandei, sub toate aspectele. Mult mai eleganta, sau poate mai aristocrata. Muuult mai curata, poate chiar mai verde decat Amsterdam-ul. Cu siguranta nu are aceleasi picanterii si energie ca Amsterdam-ul, dar iti imprima respect pentru ideea de monarhie constitutionala. Nu ca as fi neaparat adeptul ideii pentru Romania; oamenii astia asa sunt de la inceputuri, iar “burghezia” a avut intotdeuna un cuvant serios de spus; noi nu avem burghezie autentica, deci d’aia nu ar functiona. Largesc putin paranteza, imaginea mea asupra sistemului economic si social al Olandei e dat de “Rondul de noapte” a lui Rembrandt, in care se vede/ simte/ desluseste puterea comunitatii burgheze si forta ei de dezvoltare. Asta a propos de un eventual “icon” romanesc centrat pe Miorita?! Am fost rautacios la faza asta… 🙂

Delft: aici m-a “lovit” sentimentul de comert autentic. Am vizitat o fabricuta a vestitei ceramici olandeze vopsite in albastru. Maniera de prezentare mi-a adus aminte de fabricile de jad, perle sau matase din China… relativ redus la capitolul “cum se face”, si repede “poftiti in magaziunul nostru de prezentare”. chestii faine, dar foarte scumpe! si greu de carat. parerea mea!

Madurodam: interesant. Practic toata Olanda, sau ma rog, partile reprezentative, sunt prezentate in miniatura (scara 1:24) intr-un parculet de divertisment cu miscare si sunet, de la ambianta pietelor, pana la stingerea unui petrolier in flacari… chestii, ce sa zic! Merita oprit si aici, nu zic…

Foarte atractive au fost vizitele la fabricutele de saboti si branza (mama ce branza!), dar si imaginea celebrelor mori pierdute pe campuri verzi.

Pentru mine insa, cel mai pitoresc si neaosh in spirit olandez a fost Volendam. Un orasel port, cu tot dichisul si atmosfera energica a zonelor de coasta. Tot in zona este un alt orasel, le fel de pitoresc, unde realmente am avut senzatia ca sunt intr-un oras de poveste: Marken.

5 thoughts on “Amsterdam

  1. inteleg ca ma adresez unei persoane cu veleitati artisitice autentice… 🙂
    eu sunt un incepator, sau ma rog, o persoana care vrea sa inteleaga arta si nuantele ei mai mult prin prisma personalitatii artistilor.
    recunosc ca am fost mai degraba impresionat de Rembrandt… iar in ceea ce il priveste pe Van Gogh, tre’ sa recunosc, ca am o nedumerire: de ce perioada de final este considerata “depresiva”? ma refer doar la pictura, nu si la scrisorile catre fratele sau 🙂
    in sensul ca toate aceste picturi scot la iveala fie maretie (vezi peisajele cu campuri ample si culori vii) fie viata; ma refer la tablourile cu flori, gradini, etc.
    rspkt!

  2. Am remarcat tonul ironic folosit de tine 🙂
    N-am veleitati artistice, insa imi place ca din cind in cind sa iau in colimator cite un pictor/grafician/fotograf/sculptor si sa caut sa-i inteleg felul de a fi, acel ‘fel de a fi’ exprimat prin operele sale.

    In ce priveste van Gogh si nebunia, lucrurile sunt cunoscute. Crizele lui sunt deasemeni cunoscute … faptul ca a incercat sa-l omoare pe Gauguin cu un cutit (iar Paul Gauguin ii era prieten), apoi celebra taiere a urechii (vezi si autoportretul cu urechea taiata).

    In doasarele psihologilor se afla mii de desene facute ‘la nebunie’ de anonimii internati in spitale sau in clinici.
    Stilul lui van Gogh e usor de recunoscut in aceste picturi anonime … culorile cad in stropi, personajele par sa se descompuna in puncte si linii, culorile folosite sunt foarte vibrante …etc.
    van Gogh era constient de nebunia lui si incerca din rasputeri sa o controleze. Asta am inteles eu atunci cind am citit scrisorle lui Vincent van Gogh catre fratele sau Theo.

  3. ironic? nu, in nici un caz. poate eventual la adresa mea 🙂 in ultima vreme mi-am bagat mai adanc nasul in ceea ce inseamna cultura occidentala, oarecum “nemultumit” de mostenirea genetica pe care o resimt ca roman cand vine vorba de “valori universale”. si uitandu-ma pe site-ul tau nu am vazut ca abunda de articole cu si despre pictura. prin urmare, da, chiar cred ca esti o persoana avizata. oricum, mai avizata decat mine.

    i-am citit povestea lui Van Gogh… ideea era ca vazand pe viu lucrarile din perioada de final, am simtit o energie pozitiva, contrara cumva resemnarii din scrisorile aceleasi perioade. asta ca sa vezi cum e cu perceptiile.

    merci pentru feedback!

  4. Am invatat sa nu cred tot ce e scris prin carti sau tot ce se spune la National Geographic, si nici complexe in ce priveste ‘mostenirea genetica’ nu am 🙂

Leave a Reply

