Home

De cele mai multe ori, oamenii vorbesc despre strategie ca despre ceva sofisticat, complex, greu de deslusit. Aseaza strategia langa partea de viziune, misiune si celelalte cuvinte la fel de magice din corporate statement. Am ajuns la concluzia ca e pagubos sa vorbesti despre strategie intr-un context abstract. Pentru ca, de multe ori, acolo e pozitionat, in abstract.

Pentru mine, strategia este determinarea de a face lucrurile ALTFEL, pe doua coordonate aparent contradictorii: rigoare & flexibilitate. 

Rigoarea vine in principal din faptul ca strategia nu trebuie sa fie un pilon sacru in jurul caruia graviteaza toate gandurile, ideile si energiile, ci o manifestare bazata pe multe actiuni, de cele mai multe ori empatice. Am vazut dese cazuri in care strategia este asociata unui document de pozitie. Cred ca e o greseala. Strategia nu poate functiona doar daca e “blocata” intr-un document sau si mai grav, in mintea a 2-3 oameni dintr-o organizatie. Ea are nevoie mai multi adepti si de cat mai multi carausi. Da, strategia trebuie carata si trebuie carata cu rigoare. Masurarea aplicarii strategiei trebuie facuta, in intelegerea mea mai des decat la sfarsitul anului. Bilantul de final de an este doar masura performantei, nu si a eficacitatii strategiei. Sigur, granita e difuza intre ideea de performanta globala si eficacitate (in termeni de accomplished objectives), dar strategia are nevoie de monitorizare real time. De aceea, consider ca rigoarea este atributul definitoriu al strategie. Cu siguranta ideea se poate adanci.

Flexibilitatea, al doilea atribut al strategiei, in intelegerea mea, este legat de capacitatea unei organizatii si a oamenilor care formal sunt indreptatiti sa o directioneze pe “calea cea buna” de a se adapta unor schimbari de mediu care fac justa modificarea strategiei initiale. Parte din acesta flexibilitate este data de primul argument (cel al rigorii real time), dar cel mai mult din flexibilitate este dat de deschiderea la nivel de mindset al artizanilor si adeptilor unei strategii. Sigur, flexibilitatea vine si din caracterul la fel de strategic de a avea scenarii altenrative de implementare a unei strategii. Planul B ia locul planului A. Dar cred ca este riscant sa asumam ca simpla “documentare” a scenariilor este suficienta pentru a te plia pe un nou fagas. Esenta sta in atitudine si motivatie.

Advertisements

3 thoughts on “Cuvinte magige. Azi, STRATEGIE

  1. Oare poti iesi din abstract?! Cateodata cand citesti ceva iti sar in ochi cateva cuvinte-cheie si mintea le amesteca in mod neasteptat si destul de necontrolat si iese… cam ce idee mi-a iesit mie acum, citind articolul tau. Strategia este ceva abstract, care poate fi materializat/formalizat in acel document de care zici. Ca sa fie ceva “viu”, trebuie pus in miscare de acei “carausi”, care ar trebui sa fie flexibili si rigurosi in acelasi timp (sau invers), care trebuie sa simta, sa se implice si sa aplice strategia, apoi sa masoare rezultatul in mod continuu, nu la finalul anului ci in pasi marunti… Si, da, de acord, “Esenta sta in atitudine si motivatie.”
    Multa bafta!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s