Home

In weekend ne-am intalnit cu o foarte buna prietena cu nume de floare. Din vorba in vorba, am ajuns si la discutia despre vremurile pe care le traim si la perspectivele zilelor care vor veni. Am ajuns si la discutii despre “consum”. Si cum marea “descoperire” recenta a vietii mele, personale si profesionale in egala masura, este marketingul, am zis: “Gata cu vrajeala. Nu o sa mai poti sa ii dai lui Grivei tot ce iti trece tie prin minte“.

Am fost foarte incantat de idee, insa am stat si m-am gandit ulterior ce am vrut sa spun 🙂 . La ce idei am ajuns?

1. Puterea lucururilor simple – pentru mine e limpede ca de la prea multa complexitate ni se trage: informatia e in exces, e redundanta in cea mai mare parte, nu ne e de folos decat in mica parte… de fapt nu cred nu mai stim care este normalul, oportunul, relevantul, ca sa putem sa evaluam ceea ce reprezinta cu adevarat produsul X. Traim un complex al falsului pragmatism (sau am trait pana de curand in acest paradox).

2. Knowledge first, innovation after – intai judeca pentru tine, allow yourself to make mistakes, ai rabdare, iesi din blocajele de imagine si trenduri (puteti citi si trendy…). Sau vorba lui Patriciu in ultimul sau interviu: “Daca mergi cu turma, vei paste probabil acelasi numar de fire de iarba ca toate celelalte miorite din turma. Daca o iei pe alaturi, pasti mai mult.

3. Creation first, differentiation after – asta ar fi focus pe client, pe bune. ceea ce cred ca s-a intamplat pana acum a fost de fapt competition centricity, la modul ca procesul de inovare si go for quick time-to-market nu s-a centrat neaparat pe ceea ce vroia de fapt Grivei, ci mai degraba pe capra vecinului.

4. Serve needs, not expectations – progresul / inovatia exista ca sa faca viata mai simpla pentru Grivei (clientul). Cu alte cuvinte, creeaza solutii pentru Grivei, nu ii crea conditionalitati si reflexe. Nu forta clientul sa gandeasca ca tine, nu-i baga pe gat ca la un moment dat se satura.

Cred ca in perioada care vine Grivei o sa fie excesiv de selectiv si va cumpara efectiv ceea ce va avea nevoie. Nothing more. Maybe less… si cativa ani, poate chiar vreo doua decenii o sa se comporte logic si rational. Probabil ca ideea pozitionarii va fi reasezata.

Cine va intelege asta, cred ca va avea de castigat. Altfel, se va izbi de paradoxul lui Pavlov, conform caruia cainele gandeste cam asa: “Iar s-a aprins lumina… iar vine fraierul ala sa imi aduca de mancare“.

Ceva similar gasiti aici.

One thought on “Paradoxul lui Pavlov in marketing

  1. Dupa un maraton de organizare evenimente si campanii din preajma Sarbatorilor de Paste iti confirm ce ai scris si faptul ca interesul pentru campaniile traditionale s-a cam stins. Clientii au mai mult timp si mai putini bani sau se uita mai atent pe ce cheltuie banii si trec cu vederea o comunicare clasica.
    Bucurie mare pentru mine ca marketer ca pot experimenta in perioada aceasta incerta nebuniile care poate alta data n-aveau trecere puse fata in fata cu o campanie traditionala.
    Oricum, pretentiile cumparatorilor au crescut si poti sa stingi si sa aprinzi lumina cat vrei pentru ca reactiile sunt aceleasi. Poate chiar poti vedea cand aprinzi lumina ca au masa pusa de concurenta:).

Leave a Reply

