Home

Unul dintre cursurile de care imi aduc aminte cu placere din facultate este cel de Investitii Internationale, predat de dl. profesor Costea Munteanu. Proababil si pentru ca, dincolo de elocinta, rigoarea si profesionalismul domnului Munteanu, am ramas in minte cu onestitatea sa ca indrumator. Lucrul care imi suna si azi in cap este: “Dragii mei, povara acestui popor este obisnuinta de a da in branci, de a amana la nesfarsit evenimente si de a sufla in gogoasa care se sparge si fasaie”.

Zilele acestea confirma ipoteza domnului profesor. Azi dam in branci. Ne punem poalele in cap si ne lamentam: nu mai avem bani! Pentru mine nu e o surpriza. Am spus-o exact anul trecut si o reamintesc aici: http://www.bizcity.ro/finante/criza-romaniei-seamana-cu-povestea-titanicului-46306.html.

Ceea ce ma intriga ca cetatean si contribubil este, hai sa-i zicem pe romaneste, ipocrizia in episoade a actualilor guvernantilor. Corect, nu sunt numai dumnealor responsabili pentru situatia de fapt. “Raul” vine din trecut. Si, da, si la noi unda crizei globale se manifesta in consecinta. Deci avem pe cina da vina… Grav a fost faptul ca primul moment de sinceritate, ce-i drept “protejat” de culoarea siclam-violet a cravatei, l-a avut presedintele cu ocazia mesajului de Anul Nou. Pentru cine a fost atent, domnul Basescu ne-a indemnat inca de atunci la solidaritate. Era limpede ca motoarele se gripasera zdravan. Pana atunci au mermelit-o cu o agilitate populara de invidiat. Dar, asa cum scriam si in articolul indicat mai sus, cand in cala se aduna apa, deznodamantul nu este decat unul singur: scufundarea vasului. Ironia vine din faptul ca domnul Basescu a fost capitan de vas…

L-am ascultat aseara pe domnul Sebastian Vladescu, pe care l-am si cunoscut personal, in 2000, cand incercam sa deznod itzele birocratice pentru un program al Bancii Mondiale, Comprehensive Development Framework. Adica un “ceva” ce ne-ar fi fost foarte bun acum. Un “ceva” care nu ne-ar fi condamnat la solidaritate, ci ne-ar fi bagat in era valorificarii oportunitatilor. Eram mai tanar si muuult mai idealist! Nu a iesit nimic. L-am admirat pentru sinceritate atunci, ca si aseara pe dl. Vladescu. A spus tot: ca avem o clasa politica mediocra, ca suntem corupti pana in varful aparatului de stat, ca nu se mai bucura de credibilitate, ca e multa pomana in sistemele de redistribuire sociala, ca e enorm de multa incopetenta in aparatul admninistrativ, ca hranim clientela politica de 20 de ani, ca s-a ajuns cu taierile la limita suportabilitatii. A uitat sa mentioneze ca nu avem lideri. Sunt curios daca va fi mentinut in functie dupa tot ce a declarat aseara. Insa domnul Vladescu, si prin vocea dumnealui, echipa de guvernare actuala, se comporta ca un consultant: vine nechemat (sau ma rog, aproape); spune lucruri pe care le stim; lucruri care nu ne ajuta cu nimic; iar, la final, ne cere si bani/ solidaritate pentru asta.

Blestemul lui “a da in branci” se aplica la nivel de cetatean. Cu totii am amanat, intr-un fel sau altul inevitabilul. I-am ales; am tacut; am stat deoparte; i-am tolerat pe motiv ca “si ceilalti sunt la fel”; am savurat beneficiile frugale ale societatii de consum. Nimeni nu are nici o scuza asa ca ar fi bine sa lasam lamentarile. Toti!

Iar acum dati-mi voie sa ma retrag sa ma bucur de gangurelile Sokka-i si sa incep sa ma gandesc la viitorul ei. Ca altcineva nu o va face…

9 thoughts on “Blestemul lui “a da in branci”

  1. citesc (aici, aici, aici, etc.) cum se bate moneda pe faptul ca se taie salarii si pensii, dar se lasa neatinse achizitiile publice, tzeava pe unde se scurg bani. si mie mi se pare strigator la cer, da’ poate imi scapa ceva. imi scapa ceva?

  2. @explorish: n-ar trebui sa ti se para strigator la cer, atita timp cit masurile astea se inscriu in cea mai pura logica neoliberala. alternativa ar fi sa se mareasca impozitele si cine isi doreste asta? in societatile vestice, cei cu veniturile cele mai mari stiu sa se descurce de minune pentru a obtine tot felul de avantaje fiscale si sa nu atinga niciodata cota maxima de impozitare. in franta se vorbeste despre inghetarea salariilor functionarilor pentru urmatorii trei ani si nimic despre anularea avantajelor fiscale ale claselor privilegiate.
    de ce ar fi altfel in romania? romanii aplica sirguincios kitul de idei neoliberale existent pe piata gindirii economice actuale.

    @takeda: eu nu depling faptul ca nu avem lideri, ci faptul ca nu avem cetateni..; si ai dreptate, solidaritatea nu e o fatalitate ci o alegere a unui model de societate. “pomana” din sistemul de redistribuire sociala a asigurat o anume stabilitate la nivelul societatii. altfel ce faceai cu cei care nu erau suficient de productivi sau ale caror competente devenisera obsolete?

    din pacate nicio societate nu a gasit inca raspunsul la intrebarea “ce ne facem cu cei care sunt in plus”? pensionarii in exces, functionarii in exces, “capsunarii” in exces… motoarele s-au gripat in toata europa iar diatribele impotriva “aparatului public ineficace si pletoric” sunt pur ideologice…pe de alta parte, chiar ma incearca o “schadenfreude” cind vad ca liderii europeni incearca sa duca pina la capat logica neoliberala…

  3. eu am o problema doar cu un exces: cel al functionarilor publici. totul tine de cum folosesti informatiile minime despre cetatean. o baza de date centralizata la nivel national rezolva aceasta problema. neoliberalul Patriciu propune ca 5 din 6 sa plece. eu zic numai 3 din 4.

    am scris despre asta cand am povestit cat alergi pentru a declara nasterea unui copil… se lucreaza cu pixul si ceaslovul, treci pe la 4 ghisee, in locuri diferite, ca sa iei un certificat de nastere si sa iti treci copilul in livretul de familie. te ucid moral; tu ar trebui sa te bucuri ca ti s-a nascut copilul. pierzi doua zile numai pentru asta. pierzi alte trei sa depui aceleasi acte, repet, aceleasi acte, pentru a lua 350 lei indemnizatie de nastere si trusou. “pempershii” de care vorbeste presedintele Basescu…

    ce fac cu ei? ii incurajez sa traiasca, nu sa supravietuiasca si sa isi descarce nervii pe mine de cate ori ma aflu la ghiseu! stii ce cred? ca daca as da jumate afara sistemul ar deveni de doua ori mai eficient. si stii de ce? cei ramasi vor trage cu dintii sa isi protejeze locul de munca. si in felul asta cei care raman pot fi platiti mai bine.

    tre’ sa tai odata nordul gordian. astfel inca doua generatii de acum inainte vor avea la interval de 10 ani eceleasi framantari: ce facem cu cei disponibilizati?

  4. @takeda: eu zic ca disponibilizarile astea masive nu o sa duca la nimic bun, mai ales acum pe vreme de criza. asta va insemna cresterea cheltuielilor sociale-chiar si in conditiile in care ajutorul de somaj si celelalte prestatii sociale vor fi diminuate- si vor fi inca si mai putine impozite care vor intra la buget. se intra intr-o spirala deflationista. iar scenariul asta mi se pare cu atit mai probabil cu cit toti europenii isi string cureaua.

    nodul gordian va fi taiat prin crearea unei societati polarizate. oricum romania nu a cunoscut niciodata o societate echilibrata si solidara (in bucurestiul interbelic pe care multi il idealizeaza saracia lucie exista bine mersi alaturi de opulenta ostentativa
    http://art-historia.blogspot.com/2010/05/saracie-lucie-in-bucurestii-de.html
    ), asa ca nu vad de ce acum ar fi altfel. dar cel putin vom avea niste functionari publici care vor munci cu sirg, terorizati de gindul pierderii locului de munca…un cistig inestimabil!

  5. @takeda: chiar crezi ca Patriciu crede in solutiile pe care le-a propus? cam in aceeasi zi s-a dus si Voiculescu la Antena sa isi expuna viziunea economica.. mai lipsea doar Vantu la Realitatea. mie mi s-a parut ca Patriciu vrea sa castige o runda cu Basescu si atat. Radeam de greci cand sustineau ca e foarte ok sa aiba 14 salarii si deficit urias, dar acum ma apuca plansul cand il vad pe Antonescu vorbind de genocid social si indemnand voalat la iesit in strada.
    reducerea impozitelor cred are sens atunci cand vrei sa atragi investitori si sa dezvolti mediul privat, si in timp sa cresti taxele la loc, pentru a culege roadele. e proiect pe termen lung, nu scurt. si e imposibil sa crezi ca FMI mai baga vreun euro daca se reducea TVA-ul sau impozitul.

  6. @alex: deficitul grecilor vine in ceea mai mare parte din faptul ca aproape nimeni nu plateste impozite, iar primii care practica evaziunea fiscala sunt avocatii si medicii (vezi si scandalulul cu piscinele nedeclarate din periferia chic a athenei)). in grecia numai 5000 de persoane declara un venit anual de 100 000 de euro!!!! cel mai simplu ar fi sa aduca o comisie de control fiscal ….turca. turcii au fost tot timpul foarte eficienti in stringerea impozitelor. iar dupa ce termina treaba la greci sa vina si la romani. acum citiva ani, cind o prietena de-a mea era traducatoare la o importanta firma de avocati bucuresteana, i se declara in cartea de munca salariul minim pe economie iar diferenta ii era platita la negru. iar sora mea isi primeste inca o parte din salariu tot la negru, deci practica asta are o longevitate de invidiat!

    deja ce pot citi in presa occidentala imi confirma banuielile: in tarile sudice si balcanice(care au evaziunea fiscala in singe) criza si masurile de austeritate au avut ca efect cresterea importantei economiei “subterane”. masurile nu pot fi decit ineficace intr-un context de evaziune fiscala generalizata.

  7. masuri juste nu poti sa iei decat dupa ce faci o analiza riguroasa. nu asa va invata la mba? 🙂 cand carpesti situatia iei masurile care stii ca dau rezultate. nu o sa fie best choice, dar o sa mearga. (nu ca mi-ar conveni ca se elimina scutirea de impozit pt IT) Mi s-ar parea corect ca opozitia (si Patriciu, pt ca fata de actuala putere si Basescu se situeaza in opozitie) sa sprijine aplicarea masurilor nepopulare in schimbul demisiei peste n luni a guvernului care nu a gestionat bine criza. efectiv nu vad cu ce ne-ar ajuta iesirea in strada pentru 1 saptamana sau 2 sau 3 a tuturor functionarilor publici. sau o greva a profesorilor. sau a doctorilor. Nu le foloseste decat politicienilor, pt ca vor castiga mai multe voturi la alegerile viitoare, adica un numar mai mare de pozitii in aparatul de stat, pe care implicit nu le vor restructura.

  8. am uitat sa dau subscriptie la comentarii si abia acum vad ce discutie incinsa :).

    deci – neatingerea de achizitiile nu cred ca are vreo legatura cu neoliberalismul. nu s-au atins de ele pentru ca pe acolo se scurg shpagi. eu de la alianta pnl-psd nu mai cred ca vreun partid de la noi are vreo urma de ideologie in buna-intentie.

    a propos de buna intentie: aici.

    despre masuri juste, idei aici. habar n-am daca-s bune sau nu.

Leave a Reply

