Home

Aud des sintagma asta. Sau ma rog: “reinventezi roata”. Asa, si? Ce e rau in asta? Sau altfel spus: ce s-a reinventat, pe bune, in ultimele decenii? Aaaa, da, am evoluat tehnologic, am perfectionat noi tehnici, am diversificat noi canale de comunicare, am sofisticat stiintele sociale (economia cu precadere)… dar pe fond?!

Problema omenirii, in general vorbind, este ca suntem atat de atasati si dependenti in anumite cazuri de modele si principii pe care le-au creat precursorii, incat le luam fie de bune, fie de “clasice”.  Le consideram axiomatice. Ne e teama sa le punem sub semnul intrebarii. Adevarul este ca astfel de modele, tipare, sisteme, framework-uri sunt limitative, tocmai pentru ca nu ne lasa sa inventam lucruri. Nici pe cei care intr-adevar provoaca status quo-ul, nici pe cei care ar putea sa valideze.

E in natura umana. Nu ne place sa reparam lucruri care merg. Ceea ce ar trebui sa discernem in aceste zile/ vremuri este ca fie acele lucruri nu au functionat, fie le-am aplicat prea strict si la obiect, fie ele nu mai functioneaza.

Cum ar fi sa spun acum ca diamantul lui Porter poate fi schimbat? Juma’ de bransa mi-ar sari in cap. Si pe buna dreptate, daca e sa constientizam ca dinamica business-ului a avut aceleasi repere si inainte de Porter. Tot functie de clienti, furnizori, concurenta, noi veniti si produsele substitute s-au organizat afacerile si inainte. Si atunci, cu tot respectul, ce a inventat Porter? Iaurtul? Daca as spune azi ca angajatii sunt mai importanti decat forta de negociere a furnizorilor (asta daca nu s-a asumat a priori ca angajatii sunt niste furnizori)? Sau daca as spune ca produsele substitute nu mai sunt un issue, si mai degraba  proliferarea word of mouth pe ruta retelor sociale? Sau daca as induce ideea ca in contextul curent concurenta nu mai este o caracteristica de industrie, ci ca te poti trezi cu amenintari de la jucatori din alte industrii?! Ar avea Porter mai putina dreptate? Nu! Diamantul lui e un bun cadru de lucru. Dar poate fi reinventat.

Exercitiul cu Porter este mai la indemana, pentru ca e foarte cunoscut. E o “icoana” a analizei de competitivitate. Dar intrebari similare pot veni in orice domeniu. Inclusiv in viata de zi cu zi. Cateodata are foarte mult sens sa te reinventezi, ca om. Vremurile mai putin fericite/ facile de azi sunt un bun prilej sa iti pui problema daca nu cumva are sens sa te “recalibrezi” (e cam sofisticat, dar la ora asta nu am gasit alt termen).

In organizatii, logica poate fi multipla: motivarea angajatilor, e un bun exemplu (numai banii sunt cei ce misca angajatii? nu cumva task-uri noi, care i-ar putea ajuta sa se reinventeze, sunt mai la potrivite?); abuzul de tehnologie in expertize care pot fi facute cu “creionul” e un alt exemplu (de ce avem nevoie de software pentru managementul de proiect, cand oricum resursele sunt disponibile cand pot fi disponibile?); una “dura”:  nu cumva s-a exacerbat prea mult ideea de “maximizare a valorii actionarilor”?

Am fost inspirat sa scriu asta post de acest articol (recomandat de explorish): http://turambarr.blogspot.com/2010/07/contraintuitiv-dar-adevarat.html

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s