Home

Unul dintre pricipalele motive pentru care am inceput acest blog a fost acela de a-mi insufla vocatia de a fi mai bun. Si, implicit, sa le induc si celor care au rabdarea si curiozitatea sa citeasca acest blog, daca nu vocatia in sine macar un moment de reflectie. La acel moment am avut chiar un debate: ce inseamna a fi mai bun?

Azi o sa incerc o definitie intermara…Am mai vorbit aici despre tendinta oamenilor pentru primordialitate. Cred ca asta nu se poate inscrie in “a fi mai bun”, chit ca printre randuri poti citi “ambitie”, “auto-depasire”. In principiu, am dedus ca primordialitatea poate fi chiar o capcana. Spunea un coleg zilele trecute: “a fi primul/ cel mai mare nu inseamna a fi cel mai bun” (cu referire la cota de piata in industria in care lucrez). Avea dreptate… Un alt coleg imi spunea: “La tenis, marii jucatorii nu se uita foarte des la tabela de scor, ci se concentreaza sa isi imbunatateasca permanent jocul in care e angajat atunci”. Asa e si in cazul indivizilor: a fi numarul 1 nu inseamna a fi cel mai bun.

“Revelatia” pe care am avut-o este ca in a spune “putem fi mai buni” nu trebuie sa tintim finalul, rezultatul, destinatia.

A fi mai bun ar presupune mai degraba conduita.

…A fi relevant in context.

…A fi util intr-un moment critic, cand are cu adevarat cineva nevoie de aportul tau.

…A fi usor disponibil pentru a sprijini un demers, o cauza, o ambitie, fara sa iti faci “in spate” calcule legate de “recompensa”.

…A fi humble, recunoscator in fata unei experientei in sine, nu mandru de reusita (am mai tratat diferenta intre recognition si accomplishment).

…A fi facil de abordat (am intalnit multi oameni foarte incantati de atribute gen “caracter puternic”, “sofisticat”, “selectiv”, “elitist”).

Daca mai aveti… va rog continuati! Ne ajuta pe toti, la urma-urmelor.

Sursa pozei: blogussion.com

2 thoughts on “Adica cum… mai buni?

  1. la ce te referi cu primordialitate?

    PRIMORDIÁL ~ă> (~i, ~e) 1) Care constituie un început; care caracterizează un început; iniţial; începător; primar. Fază ~ă. 2) Care este de primă importanţă; foarte important; principal; cardinal; esenţial; substanţial; fundamental.

    si care e diferenta dintre definirea pre- si post-revelatie? intreb pentru ca eu si pana acum ti-am inteles demersul cum il descrii mai sus, nu asta era ideea? 🙂

    pe scurt, eu inteleg “bunatatea” prin “altruism” – sa dai fara sa astepti ceva in schimb. si cum asta e foarte greu, ma multumesc si cu “sa dai convins ca binele ti se va intoarce candva”, si e important ca acel “candva” sa nu fie un interes precis.

    si uite cum discutia ma duce pe alte carari interogatorii: din cate observ la mine, de cele mai multe ori am un instinct… “primordial” (cu sensul “primar”, “fundamental” de mai sus) pentru ce e “bine” si ce e “rau”. nu-l urmez intotdeauna, si nici nu sunt intotdeauna sigur, dar de obicei “post-factum” instinctul se dovedeste a fi fost corect. Iar la lucrurile “fundamentale”, se pare ca majoritatea oamenilor are instincte asemanatoare. m-am intrebat de unde vin. cum stim ce e bine si ce e rau?

    un prieten mi-a zis ca moartea face diferenta. moartea e raul “absolut”, si tot ce are o legatura oricat de indirecta cu ea e pe partea cu “rau”, tot ce ajuta viata sau o imbunatatire a ei (oricat de indirect) trece la “bun”.

    inglobat in definitia de mai sus, esti “(mai) bun” daca incerci sa imbunatatesti viata altora, dupa posibilitati si in limita bunului simt si al logicii, fara sa astepti ceva in schimb din acea specifica tranzactie.

  2. primordialitate in sens de intaietate, superioritate… in sensul de “al mai tare din parcare”. depinde se pare ce dictonar consulti 🙂

    http://www.archeus.ro/lingvistica/CautareDex?query=PRIMORDIALITATE

    ref filozofie… ar fi sa actionezi fara sa iti pui problema ca ti se va intoarce candva. pur si simplu sa actionezi cu convingerea echilibrului in sine, fara sa masori/ prioritizezi cand iti vine randul la imparteala sau pe podium. asta nu ar insemna renuntarea la dorinte sau nazuinte personale, ci pur si simplu actiunea in sensul descris: “imi imbunatatesc jocul”, “experienta in sine ma va ajuta sa evoluez”, “ma voi simti implinit pentru ca pot ajuta vecinatatea”

    asta e revelatia…

Leave a Reply

