Home

Este vorba in special de presa scrisa, in general de industria media. S-a vorbit mult in ultima vreme despre asta (zilele trecute Catalin Tolontan vorbea despre asta intr-un articol dedicat libertatii presei si intr-o oarecare masura a libertatii de exprimare). Dar nu pierderea libertatii este amenintarea care planeaza asupra presei; presa este o amenintare pentru ea insasi, pornind de la modelul traditional de organizare a industriei.

In empirismul meu (a propos, articolul asta e tehnic, nu social/ politic), confirmat si de un studiu marca McKinsey, ma gandeam ca in anumite industrii, gen jurnalism/ media au fost ignorate cateva ipoteze de baza:

oferta insasi ("produsul"). In principiu, "groapa" intre ceea ce ofera acest business si ceea ce vrea consumatorul creste. Sigur, veti spune ca presa s-a mulat pe can-can-uri si scandaluri pentru ca asta vrea clientul… cat o sa mai fie multi dispusi sa plateasca advertising online pe "ziarele" mutate virtual pentru balci si pseudo reality shows/ stories? Si cititorul obisnuit se va sictiri la un moment dat, basca, cel avizat va deveni din ce in ce mai selectiv, tocmai pentru ca informatie e puhoi. Mai devreme decat mai tarziu reputatia si credibilitatea/ asocierea potrivita isi va spune cuvantul;

caracterul concentrat al modelului de business. Multe din costurile fixe ale jurnalismului pot fi substituite/ distribuite/ delegate catre si prin colaboratori virtuali. Sau acei jucatori pot sa devina centre de interes, oferind, gratuit, ceva pentru care presa, teoretic, pretinde un pret;

organizarea. Sau sa zicem capacitatea de productie/ procesare, masini, sisteme, procese, etc. pot fi usor substituite de retele flexibile, care actioneaza rapid, si la preturi reduse. Tot tehnologia e "de vina" si in plus expansiunea retelelor sociale;

resurse ascunse. Consumatorul insusi este o resursa neutilizata in aceasta industrie. In principiu, ceea ce reprezinta el, colectiv. El poate acum sa faca exact acelasi lucru ca un jurnalist. Poate face ce fac eu acum… sau chiar mai mult. Sigur, poate nu cu aceeasi dexteritate ca unii dintre jurnalisti, dar cu siguranta mai bine decat multi dintre acestia.

resurse insuficiente. Nu e destul ca unele resurse sunt in afara spatiilor traditionale ale jurnalismului; unele resurse, existente si necesare, nu sunt suficiente pentru a face fata gandurilor si dorintelor consumatorilor. Daca iau azi un ziar/ revista pentru ca ma atrage un subiect, nu garantez ca il mai iau si maine, tocmai pentru ca un subiect tip "flagship" nu renteaza. Tre’ sa ai continut, nu lista editoriala. Parerea mea…

Discutia imi aduce aminte de o faza din "Other People’s Money" in care micul mare De Vito, aka Larry the Liquidator face o apologie capitalismului sadea:

This company is dead. I didn’t kill it. Don’t blame me. It was dead when I got here. It’s too late for prayers. For even if the prayers were answered, and a miracle occurred, and the yen did this, and the dollar did that, and the infrastructure did the other thing, we would still be dead. You know why? Fiber optics. New technologies. Obsolescence. We’re dead alright

… ce paradox/ fatalitate pentru presa. Tot fibra optica…

Critics welcome!

Advertisements

5 thoughts on “De ce presa e pe moarte?

  1. a propos de “gratis”: culmea, desi se gaseste mult continut de calitate gratis pe net, cred ca ideea de la inceput nu a fost in “gratisizarea informatiei”. cred ca advertisingul online (spearheaduit de google) a produs revolutia. a deschis posibilitatea oricui de a face bani pe net – teoretic. conditia – sa aiba reclame pe site-ul lui pe care multi vizitatori sa dea clic. pentru asta, trebuie continut de calitate. si uite asa a ajuns mult continut de calitate “gratis” pentru noi. omul face bani fara ca majoritatea sa plateasca ceva. nu e ciudat, daca te gandesti? tranzactia nu mai e “platesti-primesti” la nivel individual, ci difuza, “de undeva din multime iese banu”. paradoxal, ai nevoie de CANTITATE (vizitatori), dar pentru a avea vizitatori iti trebuei CALITATE (oricum ai defini-o, de gustibus).

    perfect pentru noi cititorii, concurenta puternica (fatala?) majoritatea presei bazata pe tranzactia individuala “platesti-iti dau”.

    sunt curios cum va evolua – va fi suficient de vi/fiabil modelul pentru a genera un mod complet alternativ (crowdsoursuit) de a colecta informatia, sau va imploda (de exemplu, din cauza de potentiale probleme de credibilitate)?

    pana acum, se pare ca cele 2 modele (o presa slabita si un online oarecum stabilizat) coexista. apusul cartilor si ziarelor cred ca va veni, dar nu asa curand, ci abia cand nu vom mai avea…loc.

  2. era ok cand am pus link-ul 🙂
    incearca asta: http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2369224,00.asp

    Vb despre intentiile Apple de a face un fel iTunes pt ziare care sa mearga pe iPad. Cand faci naveta la servici dimineata iti scoti iPad-ul din geanta, iti descarca automat ziarele la care ai abonament + un sistem de pay-per-view pt articole din alte ziare. cam asa era descris pe un forum.
    In esenta e un alt canal de distributie, dar e un mod viabil de obtine bani din continut online, in afara de reclame.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s