Home

Propunerea vine via McKinsey & Co. de la Shoshana Zuboff, fost profesor la Harvard Business School si suna cam asa: capitalismul se schimba intr-o maniera dramatica, de la concentrarea pe productia de masa la oferte particularizate pentru indivizi. Transformarea se extinde cu rapiditate, mai ales pe fond de recesiune/ criza, si are radacini in teritoriul internetului. Propunerea este cu atat mai rezonabila cu cat se inscrie in alta paradigma la zi, pattern based strategy, venita de la un alt "gigant" de tip think-tank, Gartner.

In esenta, teoria, sau propunerea, la care fiecare antreprenor sau executiv ar trebui sa se ganseasca, spune ca redesign-ul afacerilor trebuie initiat pornind de la patru idei mari:

1. federalizare; adica manifestarea unor coalitii, parteneriate, colectivitati de organizatii/ companii care sa lucreze impreuna (federativ) pentru a satisface nevoi cat mai individualizate;

2. descoperirea activelor ascunse; aceasta ar presupune descoperirea si utilizarea acelor resurse din afara organizatiei, incepand chiar cu nevoile individuale. Aceasta presupune, a propos de radacinile digitale, o buna intelegere si valorificare a "valorilor" web 2.0.;

3. accentuarea sistemelor de lucru distibuite; practic, aceasta ar insemna divizarea ofertei/ produsului/ serviciului in "bucati" care au sens pentru consumator si pe care acesta le poate combina dupa bunul plac. Cine este atent la idee, poate sesiza cat de sensibila este trimiterea, respectiv muta ideea de segmentare din zona clientilor in zona ofertei. Ceea ce, pe fond, provoaca serios premizele traditionale de marketing.

4. urmarirea de metrice individualizate; concret, organizatiile/ companiile ar urama sa isi evalueze performanta pornind de la cat de bine reusesc sa federalizeze si sa segmenteze oferta, astfel incat nevoile foarte diverse pe fond sa fie atinse cu maxima eficacitate, oferta ramanand in acelasi timp una acceptabila.

Cum explica autoarea aceasta schimbare de filozofie a capitalismului? In principiu, este evocata nevoia de auto-determinare, la nivelul individului, pentru a avea control asupra a ceea ce conteaza cu adevarat pentru el, pentru a-i fi auzita vocea si pentru a-si determina in mod liber "panza" de conexiuni sociale, in linie cu propriul sistem de valori. Autoarea catalogheaza toata aceasta filozofie ca o "mutatie" careia organizatiile si companiile vor putea sa ii faca fata adaptandu-se la acest nou scop, cu metode noi, pentru rezultate cu totul diferite decat cele traditionale.

Sursa foto: lateralthinking.biz

Paradigma este credibila si pentru ca exista modele de business care o valideaza. Cele mai la indemana sunt Nike (Thinks for your feet) si suita "i" de la Apple (iPhone, iPod, iPad, iTunes). Ele valideaza premizele de mai sus: federalizare, resurse externe, sisteme distribuite. Alte exemple de luat in seama sunt sistemele avansate de servicii medicale (pachete customizabile), servicii de asigurari (polite functie de incidente definite de cliente), sau, in lumea IT, software-as-a-service (platesti resurse digitale si aplicatii software cum platesti lumina, adica in baza a cat consumi). Ca sa nu mai punem la socoteala tot ce inseamna retele sociale si surse publice media (Facebook, Google, Amazon, eBay, YouTube).

Cea mai ingenioasa "mutatie" in sensul descris mai sus pare sa fie educatia (University of Phoenix). Practic de aici cam si incepe dezbaterea: managementul cunostintelor!

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s