Home

Acesta e un post profesional. Nu am mai scris de ceva vreme strict legat de subiectele dragi mie din zona profesională.

LeadershipSigur, s-au dat în timp multe definiții și s-au creat o gramadă de taxonomii. Exact ieri (prietenii știu de ce 🙂 ) am avut un soi de revelație; nu vă așteptați la cine știe ce paradigmă… Dar pentru că nu am mai regăsit-o până acum în forma asta, sunt tare încântat de ea și pare meaningful.

Cred, atât din observațiile la adresa altora, cât și din analiza asupra propriei persoane, că un bun leadership se naște în jurul a patru mari idei:

1. Inerția – sau cât de bine poate un lider să gestioneze obișnuințele, personale sau cele ale grupului/ echipei, și cât de facil le împletește cu schimbările care se petrec, inerect, într-o instituție.

2. Intuiția – cred din ce în ce mai mult ca un lider trebuie să aibă ”noroc” în alegerea echipei și în formularea unor decizii mai puțin populare.

3. Interacțiuni – abilitatea în a articula relațiile – interacțiunile – între oamenii din echipă, dar și abilitatea de a interacționa oportun în relațiile sale.

4. Inspirație – nu în sensul ”intuiție”, ci în sensul ”omul ăsta mă inspiră” (cred că aici am gândit în engleză : ) ); pe scurt, abilitatea de a impulsiona, a mișca energii de care nici cei/ cele care le generează nu erau conștienți/ conștiente de ele.

Am mai multe argumente; îmi vin în cap pe măsură ce scriu… Deci e un ”draft” 🙂 . O sa mai revin asupra lor, să le mai împănez. Dar puteți – cum zice un bun prieten – să dați cep dacă are sens.

p.s. Nu am căutat să sune a ”paradigma” gen ”cei patru P” sau ”analiză în patru colțuri”… au venit pur și simplu natural, ieri în mașină, când îmi puneam întrebarea ”ce trebuie să fac pentru a dovedi leadership” (am o misiune în care chiar trebuie să dovedesc asta… Vă spun și ce a ieșit.)

4 thoughts on “4xI

  1. ordinea e după importanţă sau aşa au sosit ideile în cap? :). eu le văd exact în ordinea inversă, 4-3-2-1, unde “2” mi se pare că e un fel de “bază” pentru 4 şi 3, deci de fapt nu pe acelaşi plan.

    cu 1 nu m-am lămurit exact… inerţia? poate “managiuirea”, “direcţionarea” inerţiilor dintr-o organizaţie.

    interesant gândul care tot revine, dacă liderii sunt “născuţi” sau “făcuţi”. cred că unora le vine mai uşor pentru că sunt “născuţi” cu anumite caracteristici care îi diferenţiază – o condiţie de bază fiind energie, câtă energie produce organismul. persoanelor “low energy” mai greu cu lidărşipu. de asemenea cred că nu poţi forţa o persoană în paradigme rigide – de exemplu, intuiţia o ai sau n-o ai. dar tind să cred că poţi ajuta un om să-şi îmbunătăţească “performanţele de lider” ajutându-l să-şi pună în valoare calităţile, oricare ar fi ele, pentru a “inspira”.

    hmm, e o temă care face poftă de taifas 🙂

  2. un singur comentariu: cred ca intuitia o are oricine. dar suntem educati/ obisnuiti sa rationam. sa judecam.

    in egala masura nu as pretinde ca educarea/ instruirea intuitiei conduce la desavarsirea unui lider. in principiu de aia liderii sunt putini. intelegerea mea este ca intuitia poate fi verificata. categoric nu functioneaza intotdeuna. dar cu siguranta e o buna justificare cand toate explicatiile logice si rationale nu conduc la solutie… si atunci folosesti “what is your heart telling?”

  3. de fapt era asa: “norocul” ala, cred eu, e de fapt ceea ce atragem si atragem doar ceea ce rezoneaza cu noi : 🙂

Leave a Reply

