Home

De multa vreme nu am mai asistat la o dezbatere pe fond care sa vizeze sanatatea sociala a Romaniei. Nu inseamna ca nu au mai fost; doar ca nu am fost eu “martor”.

V-o propun si voua pentru ca, pentru mine, ridica o intrebare mai veche, in plus fata de argumentatia protagonistilor; si anume: unde trebuie sa ne oprim, ca societate, sa asteptam “invitatia” si ghidajul “statului” si sa ne asumam, voluntar, responsabilitati colective? In egala masura, cat timp va mai trece pana cand acele responsabilitati vor fi insotite de fapte?

Pun problema asumarii pentru ca in intelegerea mea asta e principala “hiba” a societatii civile din Romania; mersul “pe burta” si dezbaterile sofisticate (doar de dansii intelese), pe alocuri sterile de-a dreptul. In intelegerea mea aceasta asumare trebuie sa paraseasca zona ziarelor, revistelor, televiziunilor, site-urilor, blog-urilor si sa se transforme in educatie, in invatare, in proiecte cu vizibilitate si sens social. Cred ca a trecut epoca ideilor marete si a planurilor pentru si intru natiune; cred ca e vremea pentru “actiune”; pentru fapte mici, dar multe. Pentru ca, in final, asumarea trebuie insusita autentic de cat mai multi oameni obisnuiti. Asa cred eu…

Dati cep 😉 !

Aici incepe dezbaterea:

http://www.ziuadecj.ro/editorial/sursa-esecului-actual–63877.html

… si aici continua:

http://www.ziuadecj.ro/editorial/ne-am-intors-de-unde-am-plecat–63874.html

One thought on “Dezbatere pe fond

  1. păi, da, nu ăsta e scopul (varianta practică) a demersului “putem fi mai buni”?

    faza e… nu trebuie să fii neapărat “mai bun” pentru a o societate să funcţioneze. se poate şi capitalizând pe răutatea oamenilor, dar direcţionată astfel încât rezultatul să fie “ordine şi disciplină”. trebuie doar inversat sensul invidiei! adică “ăla de ce să profite încălcând legea şi eu nu?, ia s-o încalc şi eu” să devină ăla de ce să profite încalcând legea? ia să-l aduc în rând cu mine” – a se citi să-l reclam dacă rupe florile, să mă ofer voluntar să pun tichete de parcare, să-l muştruluiesc dacă nu pune gunoiul împărţit corect pentru reciclare, etc. astea nu vin din bunătate, ci din răutate, dar au ca efect respectarea legii.

    sigur, ajută dacă poliţia e eficientă şi mai ales sistemul de amenzi funcţioneză – ideal fără contact uman, prin poştă, să se evite şpaga, iar dosarele să fie procesate la timp, nu cum am auzit că la noi dacă nu trimiţi amenda oricum nu te urmăresc, că au atâtea dosare încât ajunge să se prescrie. dacă au în spate un sistem represiv eficient, oamenii “de bine” (sau “de rău”) îl vor folosi. te vor “oftica”? da. vei ajunge să respecţi legea (în cea mai mare parte) şi să ai o ţară mai curată şi mai ordonată? la străinătăţi aşa e, iar imigranţii din ţări “haotice” învaţă repede, pentru că masa critică le e împotrivă. am mai vorbit despre astea, dar poate ar trebui să mai vorbim.

Leave a Reply

