Home

Am amanat… desi cred ca putin am si ezitat… sa scriu un post pe aceasta tema. E vorba de cartea “Purificare”, scrisa de Sofi Oksanen. Am primit cartea cadou; si am invatat ca e frumos sa “deschizi” cadoul.

In plus nu mai citisem de ceva vreme beletristica. Altfel nu cred ca as fi apucat sa citesc cartea si sa descopar autoarea. Mi s-a parut foarte buna ca si constructie si rabdarea pe care a alocat-o pentru a pune piesa langa piesa pentru intregul care, daca esti mai pragmatic, pare neterminat.

Pentru un român care a apucat sa “guste” si din vremurile de dinaninte de ’89 si care, vrand-nevrand, a trait spaime, temeri, constrangeri si prejudecati, cartea ar putea sa nu fie penetranta. E din aceeasi familie cu 4-3-2-ul lui Mungiu. Un thriller comunist, in Estonia, pe mai multe decenii. Sfasietor subiect pe alocuri… mie mi-a starnit furie si frustrare fata de – INCA – nostalgicii unor vremuri in care viata era traita in umbra, in care sufletul si trupul erau violate, in care visele si grumazurile trosneau trist sub bocancul “logicii” proletare. Romanticii ar putea spune ca e o carte de dragoste, pesimistii ca este o capodopera, iar optimistii  – lectii pe care sa nu le uitam.

Puse una peste alta, va recomand romanul. Cu atat mai mult cu cat autoarea are o alura atipica. Dupa ce am terminat-o de citit, am avut revelatia ca s-ar putea crea o piesa de teatru. Sondand mai adanc am aflat ca, practic, Sofi Oksanen a scris initial piesa; si apoi romanul.  Intre timp a aparut si filmul:

Astept cu interes punerea ei inscena si in Bucuresti. Fac pariu ca se deja se lucreaza la asta si ca se va juca ani buni cu casa inchisa.

Leave a Reply

