Home

In perioada in care pregateam continutul pentru seminarul de managementul experientei clientilor, una dintre preocupari a fost sa scot in evidenta impactul tehnologiei asupra comportamentului consumatorilor.

Argumentam acolo ca, printre altele, tehnologia are menirea de a spori increderea in sine si sentimentul de auto-actualizare, respectiv sporeste autonomia clientului; aceasta independenta ii determina, implicit, mai multa putere de negociere si il ajuta sa identifice cu mai multa precizie solutia (produs sau serviciu) care il reprezinta si care ii justifica valorile, aspiratiile, convenienta… si asa mai departe.

In aceasta cautare am dat si de o statistica care, pe cat de interesanta ca si subiect de seminar, pe atat de incitanta a propos de viteza in care societatea s-a antrenat in ultimele decenii. Poza vrea sa arate cati ani (numerele scrise pe barele graficului) au fost necesari pentru ca o tehnologie (inovatie) sa ajunga sa fie consumata de un numar relevant de consumatori; sa ii zicem “stiintific”: perioada medie de penetrare in masa a pietei.

Ce vad eu?

In primul rand, observ ca inovatia pentru marea masa s-a concentrat pe mobilitate si comunicare. Nu spun ca nu au evoluat si in alte domenii; chiar trag nadejde ca s-au facut pasi in sanatate si energie si ca mai devreme sau mai tarziu din ce in ce mai multi oameni vor beneficia de aceste bunuri “date”, azi disponibile doar unor state si/ sau clase privilegiate.

In al doilea rand (am mai tratat subiectul…) vad o reducere semnificativa a ciclului de viata al produselor cu alura de inovatie. In intelegerea mea, cred ca exista o corelatie intre perioada de adoptare si ciclul de viata. Nu e ceva “suspect”, cum nu cred ca e sustenabil; cum zice englezu’: “easy comes, easy goes“. facebook este fara doar si poate cel mai edificator exemplu.

In al treilea rand, nu pot sa nu remarc faptul ca e greu de imaginat – sigur, nu imposibil – o inovatie care sa capete notorietate de masa globala in mai putin de un an… gresesc? Cu alte cuvinte: “ok, si acum ce facem?”.

In al patrulea rand (cumva legat de ideea anterioara) am sentimentul ca spirala pe care societatea globala a alergat in ultimele decenii a intrat pe turnanta; ne invartim in gol. Nu vrea sa sune alarmist (mai e si 2012…), cum nici nu mi s-ar parea legitim/ intelept sa contemplam idealist aceasta imagine.

Comentariile voastre pot completa aceasta dilema… ma gandesc.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s