Home

Va promiteam ca revin cu partea a doua a vacantei de vara 2012. Sigur, posturile turistice le cam scriu pentru mine; dar…  cine stie? poate unii chiar gasiti ceva care va inspira.

Va spuneam ca in a doua saptamana de vacanta am ales Romania. E dintr-un ciclu pe care l-am deschis timid acum vreo doi ani si de atunci incercam sa acoperim cat mai mult din tarisoara asta. Anul asta am fost in Ardeal. Mai precis, in Mures, langa Sovata, la Campu Cetatii.

Zona are – ca muuulte alte zone din Romania – un potential foarte mare. E in proximitatea a doua obiective cu iz terapeutic: Praid (si salina aferenta) si Lacul Ursu (si celelalte asociate cand vine vorba de tratamente specifice). Natura este generoasa, drumurile asa’s’asa… De mancat mananci romaneste si ungureste. Bune, nimic de zis, dar nimic iesit din comun; chestii cunoscute (o singura treaba m-a surprins: o placinta de mere cu mult mac; buna!).

Dincolo de asta, ca alternative de divertisment/ vizitare ar mai fi:

– mocanita care pleaca din Sovata si intoarce chiar la Campu Cetatii (nu am prins-o, “sezonul” ei incepea sambata, noi am plecat vineri);

– o zona de pescuit (pentru pasionati), in principal pastravi, dar si crapi;

– ca si treaba inedita, a propos de cazare, am gasit acolo un… camping sa-i zic, de iurte mongoleze. Cam scumpe, basca, pentru “pretiosi” ca noi (eram si cu Sokka…), nu e toaleta in cort; ghinion 🙂 .

– si ar mai fi vestitul (poate pentru unii, pentru altii poate “rutina”) sat Corund, de unde poti lua ceramica traditionala. Merita, dar nu va dati peste cap. Zona comerciala, ca sa ii spun cumva, e putin chicios aranjata; gasesti acolo si chinezarii, si chestii care nu au de-a face cu olaritul si ceramica…

As insista pe ineditul acestei excursii (cel putin pentru mine): lacul Ursu. Cum s-ar zice: stiati ca… lacul Ursu are apa fierbinte – peste 40 de grade – la peste doi metri? Si nu neaparat din pricina unui izvor termal cum ai fi tentat sa crezi, ci de la Soare. Se formeaza un efect de “lentila” care incalzeste apa in straturile mai profunde. Pe romaneste… e un lac helioterm, unic in Europa. Apa, altfel, potroaca! Gasiti pe internet mai multe… Recunosc, eu nu am stiut pana acum doua saptamani. Asa e cand faci ani de zile doar city-break-uri prin Europa…

Sovata am gasit-o destul de cocheta si ingrijita, curata si, la prima vedere, primitoare. Ceea ce ar putea sa fie pentru multi mai mult decat convingator si de interes. Cred ca cineva cu stiinta si pricepere s-a implicat in a-i da o fata mai Europeana. A propos de asta, foarte bine amenajata si organizata mi s-a parut si salina de la Praid. Discutabile erau insa imprejurimile… Localitatea in sine mi s-a parut destul de amarata si ramasa in secolul trecut. Nu ca ar fi vreo exceptie in zona, dar contrasteaza puternic cu viziunea din salina (in care aveai in afara de un loc de joaca generos pentru copii, o crama, un restaurant, o troita, multe locuri de relaxare si acces la internet!).

Cazarea… nu stiu daca sa va povestesc: din septembrie se transforma in sanatoriu/ camin pentru batrani. Probabil pentru a-si recupera investitia. Din doua-trei luni pe an, nu prea ieseau bani, iar lucrarea de acolo este destul de pretentioasa. Se numeste History. A fost ok, e un complex de mini-vile (garsoniere + garaj propriu), 10 la numar, asezate in potcoava. Un restaurant in fata; nu foarte pretentios, dar foarte fain decorat, cu obiecte vechi – masini de cusut, fiare de calcat, instrumente muzicale, tablouri, obiecte de uz caznic si bucatarie, masini de scris, televizoare si radiouri; un aspect vintage foarte reusit. Mancarea nu ne-a impresionat prea mult. Dar servirea si atmosfera sunt primitoare. Multa maghiara peste tot. Reiterez o surpiza mai veche: credeam ca ungurimea e mai gospodara; ash…

Cam atat. In rest, am redescoperit saracia multor zone si izolarea multor oameni din zona Muresului. Infrastructura… nu o luati pe Medias-Targu-Mures, ca e varza! Am facut 60 de km in peste doua ceasuri. Se lucreaza, dupa mine haotic si prost; atat cat ma pricep. Nu mai comentez, ca o sa ziceti ca am ceva cu tara asta si oamenii ei.

In drum spre casa ne-am oprit la Danes. Deloc rau… Iarasi, aparent cineva a gandit acolo lucrurile… cu capul. Am luat pranzul (chiftele de strut; foarte gustoase, sper ca a fost strut). Dar si cazarea parea de soi.

Puse una peste alta, ne-am ales cu niste lucruri invatate si ne-am incarcat bateriile. Ne-am intors intr-un Bucuresti asaltat de caldura si… haos. Dar despre asta am scris cate ceva deja…

One thought on “Vacanta de vara (II)

  1. Multumesc ca postezi despre lucruri turistice de acasa. In viitor o sa ii duc si eu pe cei mici prin locurile astea. Asa ca sa mai scrii. 🙂

Leave a Reply

