Home

Sunt sigur ca mulţi dintre voi sunteţi familiarizaţi cu conceptul de endorsement de pe LinkedIn; acea secţiune în care oameni care te cunosc îţi onorează, prin recomandare, îndemânarea.

Personal, găsesc funcţia utilă; cu toate că uneori sunt şi recomandări venite de la oameni care mă cunosc mai puţin, sau care, teoretic, nu au chiar aşa mult habar despre ceea ce ştiu să fac (pentru că de abia ne-am intersectat); sau cât de bine ştiu să fac lucruri în anumite domenii; sau cât de multe sau puţine lucruri ştiu despre anumite arii. Cu atât mai mult cu cât în anumite cazuri le-am selectat ad-hoc pentru că îmi sunau a lucruri cunoscute. Iar uneori, recunosc, selecţia personală nu e chiar legitimă; nu din rea-credinţă, ci pentru că semantica poate genera confuzie… Ceea ce poate afecta parţial relevanţa (credibilitatea) funcţiei.

Pe de altă parte, deşi în unele cazuri opiniile celor care mă recomandă se suprapun cu o parte din “priceperile” mele (change management, strategie), în alte cazuri (cum ar fi dezvoltarea de produse, una din zonele care, să spun aşa, m-au consacrat…), recomandările sunt sub aşteptări. Cel puţin ale mele… Asta a propos şi de faptul că de multe ori oamenii recomandă pentru domenii prin care ai trecut; nu se uită şi la lucruri pe care tu le ştii din alte surse (a se vedea, spre exemplu în cazul meu, zona de knowledge management sau customer experience…).

Este, probabil, doar o altă dovadă (a câta! 🙂 ) a faptului că în viaţă operăm cu multe percepţii şi că ceea ce pentru noi este aur, pentru alţii e doar o podoabă de duzină. Cum zice englezu’: wishful thinking.

Însă funcţia endorsemen mai are o faţetă care cred că e mai importantă decât ceea ce scriam mai sus. Dacă plimbi cursorul deasupra unei funcţii poţi afla două infomaţii preţioase: definiţia acelei “priceperi” şi un procent, care denotă cât de “hot” (la modă) este un domeniu. Sunt convins că ştiţi şi asta, doar că am avut eu ieri o revelaţie citind acest articol. Care vorbeşte despre “masă credibilă”, ca şi contra-pondere la “masa critică”.

De abia aici apare, cred, utilitatea. Şi cred că practic asta au şi avut cei de la LinkedIn in minte: dezvoltarea tiparelor potrivite, a propos de domeniile de interes ale membrilor reţelei, pornind chiar de la opiniile acestora, ca şi utilizatori.

Un “banal” exemplu de co-creaţie… 🙂

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s