Home

Am postat zilele trecute pe facebook o poză care mi-a amintit de intervenția lui Ken Robinson (via TED). Probabil o știți, dar o mai evoc o dată.

Chichița dezbaterii e: cât de mult mai încurajează școala tradițională creativitatea. Ken Robinson spune că prea puțin. Poza de mai jos îmi confirmă că deși profesorul a avut prezența de spirit (A+ pentru creativitate), a ales în final să pice elevul/ eleva…

Image 

Am pățit-o și eu în liceu, în clasa a 12-a, când, la ultima teză de fizică, am ales să scriu Luceafărul (îl știam pe de rost… ce minte încăpătoare aveam atunci!). Oricum nu știam subiectele, iar profesorul meu de fizică mi-a dat 4 pentru prestația științifică, 10 pentru creativitate și mi-a făcut media geometrică… Am trecut!

Ce vreau să spun? În afară de faptul că dl. Robinson is bloody right: lumea e dependentă astăzi de gândire rațională și cantitativă. Într-un mod copleșitor. Ni se spune obsesiv: ”cum măsori asta?” Și dacă nu avem rigla potrivită, nu contăm. Problemă valabilă nu doar la școală, ci și la slujbă. 

Coincidență… zilele trecute am avut prima evaluare a Sokkăi la grădiniță. Și la capitolul desen, am aflat că a fi ”ok” înseamnă să: colorezi pe desenul propus și să respecți conturul. Altfel ai nevoie de îmbunătățiri… Judecați voi. Noi i-am permis Sokkăi să deseneze și pe pereți și pe covoare. Închipuiți-vă conflict în mintea copilului… 

Desenul trebuie să aibă un contur… Soluțiile au mereu la final un scor. Procesele se măsoară. Rezultatele… trebuie să aibă o valoare! Performanța = Indicatori. Doar atât contează. Să îmi spună cineva că nu e așa, că lumea nu e dependentă de valori fixe. Fixe. Repet, FIXE!

Și dacă totul e fixat, cum putem să facem pasul mai departe?! 

Nu mai contează decât CE și CÂT. CUM… nu are nicio valență.

Găsiți aici povestea lui Ken Robinson. Și mai povestim după.

3 thoughts on “Creativitate

  1. Sunt de acord că în general în şcoală se pune prea puţin accentul pe creativitate. Nu peste tot, dar de multe ori dacă nu scrie în manual, nu e bine, mai ales la profii români. Există însă şi excepţii.
    Să nu confundăm însă creativitatea cu altceva.
    Mie mi se pare corect faptul că a picat eleva… cu atât mai rău că proful de fizică te-a trecut, pentru că „Luceafărul” nici măcar nu se încadrează la „creativitate”, ci la „memorare”. Din contră, eu ţi-aş mai fi scăzut nişte puncte: 1 punct pentru consumare nejustificată de resurse (hârtie+timp (al tău şi al profesorului)), 1 punct pentru lene (faptul că ai putut memora x strofe indică faptul că aveai capacitatea să memorezi şi formulele la fizică, ceea ce poate te-ar fi ajutat să rezolvi problema într-un mod creativ, dar nu ai făcut-o). Ţi-aş fi dat 1 punct în plus pentru îndrăzneală.

    Exemplu: Gândeşte-te cum ar fi să chemi un instalator să îţi repare ţeava din baie şi el să recite „Luceafărul”. A fost creativ ? Nu. Ai fi fost mulţumit? Dacă te-a impresionat, vezi că apa curge în continuare. Ai fi fost mulţumit dacă ar fi fost într-adevăr creativ şi ţi-ar fi schimbat ţeava care nu se mai produce pe piaţă cu altceva, ar fi folosit furculiţa în locul şurubelniţei pe care nu o aveai etc.

    Cât despre grădi. şi desen, lucrurile lasă loc de multe intepretări. Noi când auzim „ora de desen” e clar desen = creativitate. Ar fi fost bine să vă spună educatoarea că da, aveţi un copil creativ şi cu poftă de a încerca ceva nou, însă competenţa pe care ei doreau să o dezvolte prin „haşurat cu respectarea conturului” a fost alta. Asta nu neagă creativitatea copilului. In desen nimic nu e întâmplător. (şi aici e loc de o discuţie luuuuuuuuuungă .)

  2. Poate ca trebuia sa ma pice, desi la acea teza eram la capitolul de fizica cuantica; iar Luceafarul se inscrie la acel subiect pe alocuri… Dar paralela cu instalatorul nu mi se par din acelasi film. Deloc.

    Mesajul meu era ca pe lume exista axiome (trei puncte determina un plan) si teorii (pana la Galilei, eram buricul Universului). In mod sigur gandirea creativa nu tine de teribilisme gen Luceafarul (by the way, l-am invatat de placere, mi-a placut, am vrut, nu am fost constrans… ), ci de capacitatea de a gandi dincolo de norma. Care poate fi proasta, veche, irelevanta, inutila.

    Long story short: reciteste te rog critic intrebarile de la 4 la 13 si spune-mi, cinstit, ca vezi logica lor… relevanta, utilitatea practica, deschiderea intelectuala, etc…

    Poate 12 sa mai aiba ceva noima, desi, ca project manager iti pot spune ca daca un om poate face o treaba in 9 ore, aceeasi treaba nu poate fi facuta de 9 oameni intr-o ora, for sure 🙂

    Cum ai raspunde tu la aia cu divortul? Sau la cea cu piatra aruncata in mare? De ce ai ridica un elefant cu o mana?! Cata vreme eu nu pot sa tin nici 3 portocale si 4 mere intr-o mana… Cat de creativ sau matematic as gandi as fi 🙂

  3. Văd şi logica şi inteligenţa şi umorul si crede-ma ca apreciez curajul raspunsurilor.

    Si eu am scris intr-o teză că “fata împăratului nu l-a urmat pe Luceafăr pentru că ar fi trebuit să moară pentru asta”, chiar dacă ştiam că nu e “din manual” şi că o să îmi iau puncte în minus. După cum spuneam, apreciez.

    Miile de ani si clipele din Luceafarul merg ca argumentaţie pentru fizică cuantică. 🙂 (uitasem ce am făcut în ultimul trimestru la fizică în a 12-a.)… şi totuşi..

    Am înţeles greşit mesajul tău. Desigur vizionarii fac lucrurile altfel,
    Întrebarea pe care mi-o puneam eu era dacă nu confundăm uneori “creativitatea” ca substitut pentru altceva. De multe ori poate fi substitut, alteori nu. Asta era mesajul meu.

    La ” desi, ca project manager iti pot spune ca daca un om poate face o treaba in 9 ore, aceeasi treaba nu poate fi facuta de 9 oameni intr-o ora, for sure”
    Cred că depinde foarte mult de proiect.

Leave a Reply

