Home

Inainte de listare, “rautaciosul” de mine dadea verdictul: facebook o va lua in freza pentru ca ramane pe mana actionarilor noi, “veteranii” asteptand precum smilodonii din Ice Age momentul exit-ului (buyout-ului).

Si nu pentru ca am facut vreun calcul alternativ al valorii corecte a actiunii facebook… ci pentru ca, in calitate de utilizator, am realizat in ultimii 3-4 ani, constant, ca facebook nu imi aduce mie – Takeda – prea multa valoare adaugata. Simpla “atarnare” pe perete si postarea de idei crete sau muzici la moda, hai si poze cu familia sau prietenii nu ma ajuta cu nimic. Ii ajuta pe cei care au ceva de spus, ceva de oferit, ceva de promovat si ceva de anuntat.

Dar nu despre facebook e vorba in mod real. E vorba despre un subiect pe care l-am mai “ciupit” in perioada asta de cateva ori: rolul bursei in zilele noastre.

Spuneam zilele si saptamanile trecute faptul ca bursa ca organizatie si-a pierdut menirea de sprijinitor al afacerilor cu vocatie sociala autentica. Bursa este/ era menita sa reprezinte o sursa de finantare alternativa institutiei creditului, tocmai pentru ca are capacitatea/ abilitatea de a mobiliza resurse mai multe si mai repede decat o banca (organizatie cu apetit redus la risc, scriu manualele de profil). Bursa este locul in care investitorii cu mic, cu mare merg sa sprijine o idee de afaceri in care cred si pe care vor sa o vada functionand; sigur, se asteapta ca prin acest gest sa li se inmulteasca si avutia.

In timp aceasta filozofie a palit. Miza investitorului – tot cu mic, cu mare – a devenit exclusiv inmultirea avutiei, iar pentru asta au vandut si au cumparat pana nu au mai putut. Si ce au inteles, si ce nu au inteles. Pana la urma conta plusul la valoare, nu ceea ce intreprindea organizatia ale caror actiuni le plimbau pe la “ghiseele” bursei. Aici zic eu ca s-a rupt filmul.

De aici au inceput si necazurile in economia reala. In cascada, investitorii (de data asta doar cei mari) au preferat sa isi aduca la pupitru oameni a caror singura preocupare este tocmai asta: sa le protejeaza lor avutia, nu sa “duca firma pan’ la cer”… Surplusurile nu se mai duc acolo unde se genereaza business, ci acolo unde se garanteaza randamente. Punct. O sa spuneti: “si… ce e rau in asta?”

Mergand mai departe cu rationamentul – opriti-ma daca nu sunt coerent – miza oamenilor de la pupitru a devenit una cosmetica: tineti piata excitata, scoateti versiuni noi, tineti costurile jos si mulgeti consumatorii. Am mai mentionat ipoteza asta – s-a ignorat cu desavarsire costul real al posesiei (detinerii) – si legatura cu nevoia reala de utilizare. S-a exacerbat atributul aspirational, in goana dupa vanzari si cota de piata care – atentie, aici e punctul orb! – nu inseamna cresterea afacerii, ci doar a veniturilor. Dupa capul meu sunt doua lucruri separate: una este centrarea pe profit; alta este centrarea pe creare de valoare. S-a scurtat cat s-a putut ciclul de viata al produselor, in numele “inovatiei” si al “exploziei tehnologiei” (da, tehnologia are si ea, ca orice inventie care se respecta, partea ei de vina).

facebook este pana la urma o inovatie tehnologica utila. Tocmai, pentru ca este tehnologica, are tipar de hype si isi urmeaza cursul ca atare. As cumpara actiunea lor cand va fi ajunge la o treime din pretul de listare, pentru a miza pe o actiune in crestere pana la jumatatea pretului de listare de acum doua zile. Sunt convins ca niste creiere destepte asta si fac: se uita azi la curba asta sa vada unde o sa ajunga minimul. Pur empiric… Nu e un sfat, e o opinie.

Iar daca vreti sa intelegeti (daca puteti; eu am citit de doua ori si tre’ sa mai citesc o data…) cum merge treaba la bursa cu povestea facebook, cititi aici:

http://www.businessinsider.com/exclusive-heres-the-inside-story-of-what-happened-on-the-facebook-ipo-2012-5

Astept un like 😉

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s